Selskapet skal stå for delfinansiering av utbyggingen og eventuelt administrere bompengeinnkrevingen etter de retningslinjer som fylket og/eller staten til enhver tid gir. Selskapet kan initiere eller arbeide for vegutbedringer langs Fv 64 og andre tilstøtende fylkesveger etter generalforsamlingens nærmere bestemmelse.
Kryssing av Langfjorden var under utredning i flere år, og ulike løsninger ble analysert - spesielt bru og tunnel.
Tunnelløsning med 7 % stigning ble valgt, da dette var den billigst løsningen. Våren 2014 kom imidlertid Vegdirektoratet med et nytt direktiv, som spesifiserte maksimal stigning på 5% for tunneler. Langfjord-forbindelsen AS måtte derfor legge bort planene de opprinnelige planene.
I dag virker det som om flytebru er den mest aktuelle løsningen. Andre alternativ er hengebru, rørbru eller toløps tunnel med 5 prosents stigning.
Langfjordforbindelse AS arbeider ut fra at en løsning for fergefri kryssing av Langfjorden avhenger av at prosjektet blir selvfinansierende. Selskapet foretar nå en ny gjennomgang av inntektspotensialet (bompenger og fergeavløsningsmidler) og antatte kostnader for en flytebru.